شکایت از پلیس
نوشته شده توسط : vakiel

آیا شکایت از پلیس امکان پذیر است؟ پلیس حافظ امنیت شهروندان جامعه محسوب می‌شود. هرگاه جرمی اتفاق می‌افتد اولین مکان برای اعلام شکایت در ذهن مردم نیروی انتظامی و پلیس است. از این رو جایگاه اجتماعی پلیس نزد مردم جامعه بسیار بالا است. اما گاهی ممکن است برخی از مأموران پلیس، برخلاف قوانین مرتکب خطا شوند. و به نوعی علیه افراد جامعه و شهروندان جرمی مرتکب شوند. در چنین مواردی قانون‌گذار حق شکایت از پلیس را برای مردم جامعه پیش‌بینی کرده است. در ادامه این مطلب به نحوه شکایت از پلیس خواهیم پرداخت.

منبع: شکایت از پلیس

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چگونه از تخلف پلیس شکایت کنیم ؟

نیروی انتظامی و مأمورین پلیس به عنوان ضابطان دادگستری فعالیت می‌کنند. به همین دلیل مأموریت و وظایف پلیس توسط بازپرس یا دادستان و دیگر مراجع قضایی به ایشان محول می‌شود. که این وظایف شامل تعقیب متهم، دستگیری مجرم، جمع‌آوری مدارک جرم و… است. اما هنگامی که یکی از افراد پلیس هنگام انجام مأموریت خود یا خارج از مأموریت جرمی مرتکب شود. در این صورت چگونه به این جرم رسیدگی می‌شود و نحوه شکایت از پلیس چگونه است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت؛ نهاد‌های نظارتی، انتظامی و قضایی همواره بر فعالیت‌های نیروی انتظامی و مأمورین پلیس نظارت دارند. بنابراین انجام تخلف و ارتکاب جرم توسط یکی از افراد پلیس حتماً با برخورد قانونی مواجه می‌شود. در صورتی که نارضایتی برای مردم به علت جرم ارتکابی نیروی پلیس اتفاق بیافتد. مردم می‌توانند به صورت حضوری و یا به صورت غیرحضوری. با استفاده از سامانه تلفنی و یا از طریق سامانه پیامکی شکایت از پلیس را گزارش دهد.

شکایت غیرحضوری از پلیس

اگر شما به عنوان شهروند شاهد تخلف پلیس بودید و قصد شکایت از مأمور پلیس را به صورت غیرحضوری دارید. می‌توانید از سامانه‌های تلفنی و پیامکی که برای نظارت و بررسی عملکرد و تخلفات نیروی انتظامی راه‌اندازی شد؛ استفاده کنید. به این شما باید با سامانه ناجا 197 و یا سامانه حفاظت اطلاعات فراجا 116 تماس بگیرید. ابتدا صبر نمایید تا به اپراتور متصل شوید. پس از اتصال شکایت خود را از مأمور متخلف پلیس به کارشناس یکی از این دو سامانه گزارش دهید. یا اینکه از طریق سامانه پیامکی 110197 شکایت خود را از مأمور متخلف پلیس به صورت متنی و پیامکی گزارش نمایید.

برای آشنایی با وظایف دادسرا کلیک کنید.

معرفی سامانه‌های تلفنی ناجا و فراجا

سامانه بازرسی ناجا که در میان مردم به سامانه 197 مشهور است. یکی از نهادهای انتظامی به‌حساب می‌آید که تحت نظر فرماندهی کل نیروی انتظامی بر فعالیت‌های پلیس نظارت دارد. این سامانه موظف است تخلفات مأمورین پلیس را بررسی و پیگیری نماید. تمامی افراد جامعه و شهروندان می‌توانند. در صورت مشاهده تخلف از جانب مأمورین پلیس، با استفاده از این سامانه تلفنی اطلاع رسانی نمایند.

یکی دیگر از سامانه‌های تلفنی مربوط به رسیدگی و بررسی تخلفات نیروی انتظامی سامانه تلفنی حفاظت اطلاعات فراجا می‌باشد. شماره تماس این سامانه 116 است. سامانه فراجا تحت نظر مجموعه فرمانده کل نیروهای مسلح ایران می‌باشد. که همچنین وابسته به فرماندهی انتظامی ایران است. درنتیجه شهروندان می‌توانند از طریق سامانه سازمان حفاظت اطلاعات فراجا به شماره 116، شکایت خود نسبت به تخلفات نیروی انتظامی را گزارش نمایند.

شکایت پیامکی از پلیس

در مطلب بالا گفتیم که شهروندان برای اعلام شکایت از پلیس می‌توانند. با استفاده از سامانه‌های تلفنی ناجا و حفاظت اطلاعات فراجا با شماره‌ها 197 و 116 تماس برقرار نمایند. و بدین ترتیب ثبت شکایت خود از تخلف مأمور نیروی انتظامی را به صورت شفاهی انجام دهند. اما اگر قصد تماس تلفنی ندارید می‌توانید به‌آسانی و با استفاده از سامانه پیامکی شکایت خود از پلیس را ثبت نمایید. سامانه پیامکی یکی از ابزار‌های سازمان نظارت نیروی انتظامی بر عملکرد پلیس محسوب می‌شود.

تا چندی پیش شهروندان برای شکایت از پلیس از طریق پیامک باید از شماره 3000197 استفاده می‌کردند. اما در چند سال اخیر مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی یا همان سامانه بازرسی ناجا 197 شماره سامانه پیامکی شکایت از پلیس را تغییر داد.  در حال حاضر شهروندان برای ثبت شکایت خود از پلیس از طریق پیامک باید از شماره 110197 استفاده نمایند.

شکایت حضوری از پلیس

دیگر روش پیش رو برای طرح شکایت علیه مأمور متخلف پلیس، شکایت به صورت حضوری با مراجعه به مراجع قضایی و تنظیم دادخواست است. در این صورت شما ابتدا باید در سامانه اینترنتی قضایی ثنا ثبت‌نام کنید و یک حساب کاربری بسازید. این کار را می‌توانید در منزل و یا با مراجعه به یکی از دفاتر قضایی انجام دهید.

پس از آنکه احراز هویت شما در سامانه ثنا انجام شد. به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید. سپس شکایت‌نامه یا دادخواست خود را مبنی بر تخلف مأمور نیروی انتظامی تنظیم نمایید. و این دادخواست را پس از پرداخت هزینه دادرسی و هزینه تعرفه خدمات دفتر قضایی به مرجع قضایی صالح ارسال نمایید.

گام بعد از ارسال دادخواست به مرجع صالح حقوقی یا کیفری، تعیین وقت رسیدگی به شکایت شما است. این زمان توسط دادگاه مشخص می‌گردد سپس به طرفین دادگاه ابلاغ می‌شود. در موعد مقرر طرفین باید در دادگاه حاضر شوند. و مدارک و اسناد خود را به دادگاه ارائه نمایند. تا درنهایت دادگاه با بررسی مدارک و ادله ارائه‌شده حکم مقتضی را برای خاتمه دعوا صادر نماید.

مصادیق تخلف نیروی پلیس علیه شهروندان

از مصادیق تخلفات مأمورین نیروی انتظامی نسبت به شهروندان می‌توانیم موارد ذیل را نام ببریم.

  • مدارک شهروندان را بدون هیچ دلیل موجه و قانونی ضبط نمایند.
  • هنگام مراجعه شهروندان جامعه به مأمورین مربوطه پاسخگویی به‌موقع انجام نشود.
  • مأمور انتظامی موضوع شکایت ثبت‌شده در کلانتری را تغییر دهد.
  • مدارک اشخاص بدون دلیل مسترد نشود. و مأمور مدارک را به صاحبش برنگرداند.
  • اسرار پرونده‌های شهروندان و اشخاص جامعه توسط نیروی پلیس افشا شود.
  • ورود توهین و افترا به شهروند از جانب نیروی پلیس انجام شود.
  • مدارک اشخاص به دست مأمور پلیس مفقود گردد.
  • مأمورین نیروی انتظامی نسبت به انجام وظایف خود کوتاهی و اهمال نمایند.
  • نیروی پلیس با یکی از مراجعان یا شهروندان برخورد فیزیکی داشته باشد.
  • دریافت رشوه توسط مأمور نیروی انتظامی صورت بگیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

راه‌های شکایت از پلیس چیست ؟

مردم می‌توانند به صورت حضوری و یا به صورت غیرحضوری. با استفاده از سامانه تلفنی و یا از طریق سامانه پیامکی شکایت از پلیس را گزارش دهد.

سامانه‌های تلفنی و پیامکی شکایت از پلیس چیست ؟

با استفاده از سامانه ناجا 197 و یا سامانه حفاظت اطلاعات فراجا 116 و یا از طریق سامانه پیامکی 110197 شکایت خود را از مأمور متخلف پلیس گزارش نمایید.

 

 

منبع: شکایت از پلیس





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 اسفند 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: